onsdag 19. november 2008

Litt om Islay whisky



Øya Islay som ligger på vest kysten av Skottland og er en egen region innen whiskyproduksjon, her finner noen av de malt whiskyene med mest røyk smak og særpreg.
De ulike destillier er som kartet viser.
- Laphroaig
- Lagavulin
- Ardbeg
- Caol Ila
- Bunnahabhain
- Bruichladdich
- Bowmore
- Port Ellen (nedlagt)

Siden jeg første gang kjøpte en Laphroaig 10 years old julen 2003 har dette vært en av de jeg har hatt som min favoritt. Gjennom årenes løp, ikke mange år men mange flasker, har flere av Islay's whiskyer vært innom barskapet, Ardbeg, Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich og Lagavulin, og flere skal det bli fra Islay og andre regioner.

Her er noen ord og uttrykk jeg har plukket med meg på veien.

- Det er kun 2 ting som er tillatt å ha i en maltwhisky. Det ene er vann og det andre er mer maltwhisky.

- En single malt kan drikkes på 3 måter: med vann, uten vann og som vann.



Etter at jeg kjøpte min første Laphroaig 10 years old meldte jeg meg inn i FOL (Friends Of Laphroaig) 7 januar 2004. Som medlem har jeg da blitt tildelt plot nr 213186 (1 square foot med jord)










Laphroaig er Gælisk og betyr: Den vakre dalen ved den vide bukta
Den har ord på seg for å være en "Elsk den eller hat den-whisky", de ord som brukes for å beskrive den er medisinaktig, fenol, tang, salt og olje, gasbind og munnskyllevann.

Brødrene Donald og Alex Johnston grunnla Laphroaig i 1810, men ble ikke offisielt åpnet før i 1815. I 1847 falt Donald ned i et whiskyfat og druknet, noe som også i whiskymiljøet må betraktes som et svært uvanlig dødsfall .....

Ingen kommentarer: